Meningslös, sanslöst, sjukt, förjävligt, lönlöst...

Borde egentligen sova. Men har precis suttit och läst igenom artiklarna på Aftonbladet rörande händelserna i Göteborg idag.
 
För det första förstår jag verkligen inte hur någon, någonsin, kan få för sig att smutskasta och förnedra andra människor på det viset. Jag hoppas den/de som är skyldiga får det straff som lagen kräver. 
 
För det andra är jag otroligt besviken på de ungdomar som besvarade den otroligt korkade handlingen med ännu mer dummheter. Att en hel folksamling ger sig på EN person utan några bevis på att denne är skyldig på någotvis. Ofattbart. Man skäms och man undrar vad sjutton det kommer bli av dessa människor i framtiden. 
 
För det tredje. Föräldrarna? Någonstans måste det gått väldigt fel i vissa av dessa ungdomars uppfostran. Är föräldrarna helt ovetandes eller skiter de i vad som blir av deras barn?
 
Hade mina föräldrar kommit på mig med att antingen starta eller bidra till att förstöra för andra på det här sättet, hade de varit arga och framförallt besvikna. De hade gjort allt i sin makt för att få mig att förstå att jag gjort något som inte är rätt eller okej. Samma sak om jag fått för mig att egga igång, eller delta i en hämdaktion mot de som vi misstänker är skyldiga. Inte för att jag ens tänkt tanken att göra något liknande. Antagligen för att jag blivit uppfostrad av föräldrar som bryr sig. De är inte perfekta, men de har uppfostrat och tillrättavisat mig så att jag under hela min uppväxt förstått vad som är rätt och fel. Sen vad olika personer tycker är en sak. Men det finns grunder i hur man ska och inte ska bete sig. Logiska grunder. 
 
Uttryck som "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" verkar inte riktigt hänga med på samma sätt längre. Det har blivit ännu lättare de senaste åren, via facebook och liknade att trycka ner andra för att framstå som bättre själv. Istället för att jobba på sig själv och sluta ta genvägar för bekräftelse. Hade man dessutom slutat upp med att uppmuntra andra till att bete sig som idioter hade förmodligen merparten av dessa betett sig annorlunda. Man vill passa in och man vill vara omtyckt. Alla är olika och blablabla. Det är sant och det är så klyschigt men om man bara hade respekterat varandra hade det blivit mycket enklare. 
 
Jag vet inte vad jag vill komma med det här egentligen. Har ingen lust att diskutera det i en massa dagar med en massa rykten och skit som grund. Alltså skriver jag detta inlägg och släpper det sen, 
 
Föräldrarna och samhället måste ta ansvar. Det räcker inte att börja när ungarna redan spårat ur. Föräldrarna kan inte förvänta sig att deras barn ska bli uppfostrade i skolorna och av sina kompisar. Medan samhället borde uppmuntra barn och ungdomar till självständigt tänkande. "Om han gör så, måste du göra det också? Känner du verkligen för att såra henne/slå honom/göra dina föräldrar besvikna/hoppa från en bro/dela fängelsecell med en våldtäktsman?". Jag vet att det är överdrivet och det är medvetet. Men det börjar alltid någonstans innan det eskalerat till något helt annat. 
 
Nu tänker jag gå och lägga mig och försöka drömma om något trevligt. Tre arbetsdagar kvar innan Skåne, Det går fort. God natt. 

Kommentarer
Postat av: Tessie

Riktigt bra skrivit! :-*

Svar: Tack! Allt bra med dig? <3
ceciliakahari.blogg.se

2012-12-24 @ 22:44:43
Postat av: Tessie

Jag mår bara bra! =) Hur mår fina Cissi, har du haft en bra jul? <3

Svar: Jag mår bra! Fick vilat ut mig en del nere i Skåne vilket va riktigt skönt! Hur har du haft det? Mycket julmat? ^^
ceciliakahari.blogg.se

2012-12-27 @ 18:31:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0